maandag 24 april 2017

Reflecterende steden: Minder hittestress!



Binnenstedelijke opwarming verminderen met gebruikmaking van licht reflecterend materiaal in de openbare ruimte.



Hoe lichter het oppervlak, hoe meer zonlicht er weerkaatst wordt.

Door daken, wegen en trottoirs in steden meer reflecterend te maken, kan de aarde zonder extra kosten significant worden afgekoeld.

Canadese wetenschappers onderzochten het effect van de reflectiviteit van steden op de temperatuur op aarde.
Ze ontdekten dat een verhoging van tien procent de temperatuur op aarde kan verlagen met 0,07C.
Dit lijkt misschien weinig maar om eenzelfde afkoeling te bereiken met een vermindering van CO2-uitstoot, zou een verlaging van 130 tot 150 miljard ton nodig zijn.
Dit staat gelijk aan het vijftig jaar lang niet laten rijden van alle auto’s ter wereld.

Albedo
De zogenoemde albedo of reflectiviteit van een oppervlak wordt gemeten op een schaal van 0 tot 1.
Waarbij een perfect zwart niet reflecterend oppervlak een 0 scoort en een volledig wit oppervlak een 1.
Omdat daken, wegen en trottoirs 60 procent van het oppervlak van steden beslaan, kan de verhoging van de albedo met 0,5 al bereikt worden door lichtkleurige materialen te gebruiken, zoals het vervangen van standaard asfalt door lichtreflecterende deklagen of beton(straatsteen)producten.
Los van de positieve bijdrage aan de klimaatopwarming geeft een wit reflecterend wegdek een temperatuurverlaging
van 8 - 17° C.



Daken gaan gemiddeld twintig tot dertig jaar mee en bestrating wordt elke tien a twintig jaar vervangen. Daarnaast worden nieuwe wegen in binnenstedelijk gebied in asfalt ook steeds vaker voorzien van wegdekreflectie. Ook het (reguliere) onderhoud aan asfalt zoals oppervlakbehandelingen en EAB kan uitstekend met reflecterend materiaal uitgevoerd worden. Het verhogen van de albedo hoeft geen extra kosten met zich mee te brengen, als bij de periodieke vervanging van dakbedekking en bestrating gekozen wordt voor een materiaal met een hogere reflectiviteit.










Financieel voordeel
Volgens de wetenschappers kan het zelfs een groot financieel voordeel opleveren. Om klimaatdoeleinden te kunnen halen wordt CO2 momenteel verhandeld voor €19/ ton. Een minimale besparing van 130 miljard ton zou een besparing opleveren van 2470 miljard euro. De beprijzing van CO2 emissies wordt de komende tijd aangepast aan de meer werkelijke kosten richting misschien wel € 100,00/ ton.
Daarnaast zouden witte daken het gebruik van airconditioning in de zomer en warme gebieden flink naar beneden kunnen schroeven.
Ook geeft een (witter) reflecterend asfalt naast een verkoelend effect ook minder spoorvorming hoog zomers, dus minder onderhoud op langere termijn.
En de kers op de taart is natuurlijk de verhoging van de sociale veiligheid en verkeersveiligheid.

Zie ook de nieuwe kennismodule Wegdekreflectie van het CROW en de nieuwe NPR13201:2017 van het NSVV en OVLNL voor meer info over gezichtsherkenning en verlichting.

Geen opmerkingen: