donderdag 17 juli 2014

De effecten van wegdekreflectie op de opwarming van de aarde, een andere benadering



Het Noordpoolgebied wordt in rap tempo donkerder en vermindert de mate waarin de aarde zonlicht reflecteert sterker dan gedacht.
Dat blijkt uit een nieuw onderzoek.


Hoe lichter het oppervlak, hoe meer zonlicht er weerkaatst wordt.
Onderzoekers drukken dat uit in albedo: een perfect zwart oppervlak heeft een albedo van nul procent, terwijl een perfect wit oppervlak een albedo van honderd procent heeft.
De albedo van verse sneeuw ligt zo tussen de tachtig en negentig procent, terwijl de albedo van de oceaan (een heel donker oppervlak) onder de twintig procent zit.

Opwarming.
Wanneer zee-ijs verdwijnt, maakt wit oppervlak plaats voor een donker oppervlak (de oceaan).
Op de Noordpool speelt dat al jaren een rol.
Sinds de jaren zeventig is de temperatuur er zo’n twee graden Celsius gestegen en in de zomer is de minimale hoeveelheid zee-ijs in dezelfde periode met veertig procent afgenomen.
Hierdoor is de albedo van dit gebied afgenomen.

Afname.
De grote vraag is: hoeveel is de albedo afgenomen?
Om dat te achterhalen gebruikten onderzoekers gegevens van satellieten.
Uit het onderzoek blijkt dat de albedo van dit gebied tussen 1979 en 2011 met 48 tot 52 procent is afgenomen.
Dat is meer dan onderzoekers eerder dachten.
De door opwarming veroorzaakte dalende albedo heeft ook weer invloed op die opwarming.
Doordat het oppervlak minder zonlicht weerkaatst en meer zonlicht absorbeert, warmt het gebied nog sneller op.



Invloed infrastructuur in binnenstedelijk gebied.
De lente is begonnen en voor we het weten gaan we weer naar hoge temperaturen richting de zomer.
Omdat daken, wegen en trottoirs 60 procent van het oppervlak van steden beslaan, kan de verhoging van de albedo bereikt worden door lichterkleurige materialen te gebruiken, zoals het vervangen van donker asfalt door Reflexstone Reflecting White.
De Reflexstone 100% Reflecting White heeft een albedo van ca. 84%
Dat betekent hoge reflectie, vergelijkbaar met sneeuw.



Een aantal gemeenten in Nederland heeft al standaard als beleid de kruisingvlakken uit te voeren in Reflexstone Reflecting White.
Los van de positieve bijdrage aan de klimaatopwarming geeft een wit reflecterend wegdek een temperatuurverlaging
van 8 - 17° C. Toepassen van Reflexstone Reflecting White bevordert een prettiger leefklimaat in steden.
Er kunnen ook voordelen zijn bij toepassing van een wit reflecterend brugdek.
Bij hoge temperaturen zorgt uitzetting regelmatig voor een vastzittende beweegbare brug.
Uiteraard is er door reflectie ook nog eens minder verlichting nodig.
De besparing op energie zorgt evenredig ook voor minder CO2 uitstoot.
Dan zwijg ik nog maar even over het verhogen van de verkeers- en sociale veiligheid door reflectie van wegdekken.



Daken gaan gemiddeld twintig tot dertig jaar mee en bestrating wordt gemiddeld om de twintig jaar vervangen.
Het verhogen van de albedo hoeft geen extra kosten met zich mee te brengen, als bij de periodieke vervanging van dakbedekking en bestrating gekozen wordt voor een materiaal met een hogere reflectie (Reflexstone).

Financieel voordeel.
Volgens de wetenschappers kan het zelfs een groot financieel voordeel opleveren.
Om klimaatdoeleinden te kunnen halen wordt CO2 momenteel verhandeld rond € 5 - € 7 euro per ton.
Een minimale besparing van 130 miljard ton zou een besparing opleveren van 780 miljard euro.
Overigens wordt verwacht dat de CO2 emissie kosten weer richting € 20,00 per ton gaan richting 2020. (2600 miljard Euro)
Daarnaast zouden witte daken het gebruik van airconditioning in de zomer in warme gebieden flink naar beneden kunnen schroeven.

Geen opmerkingen: